Maličko o kinematografii obecně

11. června 2013 v 12:42 | 紋茶 |  Kinematografie
19. století - rané filmy byly ovlivněny divadlem (př. kabuki, bunraku)

Cunekiči Šibata - natočil několik raných filmů
- př. Momičigari - 1899 - záznam představení 2 známých herců kabuki

20. století
- 1930s - vynález zvukových filmů

1900 až 1920s

Šózó Makino - průkopnický režisér JP filmů
- film Honnódži gassen
- do svých filmů často obsazoval kabuki herce Macunosuke Onoe, který se stal první japonsko filmovou hvězdou
- vynalezli tzv. žánr džidaigeki

- Tokuko Nagai Takagi - první žena, která se objevila v JP filmu (herečka)

1910 - začala se rozvíjet filmová kritika v JP
- jeden z prvních filmových časopisů byl Kacudó šašinkai (vznik 1909)

1920 - vznik nových studií - př. Šočiku, Taikacu (v tomto studiu působil Thomas Kurihara, který režíroval filmy založené na novelách Džuničira Tanizakiho)

- režiséři Kendži Mizoguči, Šigejoši Suzuki, Tomu Učida

1925 - japonské filmy získávají v JP oblibu
- režiséři Daisuke Itó, Masahio Makino - produkují samurajské filmy

Filmy tohoto období:
- Sakanaja Honda - Oroči - Kurama Tendu:
- Džicuroku Čušingura - Maboroši Kjófu džidai
- Horaidžijama - Kurutta Ippedži - Kurama Tengu

- film Kapitánova dcera byl jedním z prvních JP ne-němých filmů (mina talkie systém)


1930s

- film Fudžiwara Jošie no furusato (1930) byl první delší mluvený film

Mikio Naruse - Ženo, buď jako růže! (Cuma yo bara no yoni, 1935)
Jasudžiró Ozu - Hostinec v Tokiu
Kendži Mizoguči - Sestry Gionu (Gion no šimai, 1936), Ósacký žalozpěv (1936), Příběh poslední chryzantémy (1939)
Sadao Jamanaka - Lidskost a lampión

- vláda se začala zapojovat do kinematografie, v roce 1939 vyšel Filmový zákon, vznikaly i propagační filmy, režisér dokumentů Fumio Kamei

- filmový teoretik Taihei Imamura
- režiséři Hiroši Šimizu, Tomotaka Tasaka - sci-fi filmy

1940s

- ve filmu se odrazila slábnoucí válečná ekonomika a nezaměstnanost
- filmy využívané jako propaganda Japonské císařské říše

Kadžiro Jamamoto - Válka v moři od Havaje k Malaisii - útok na Pearl Harbor

1946 - zavedena filmová cena Mainiči film award

Akira Kurosawa - Opilý anděl, Zatoulaný pes (obojí1949)
Sugata Sanširo
Jasudžiró Ozu - Pozdní léto (1949)

1950s
- 50.léta = zlatý věk japonského filmu
- vznikají poklady JP filmové pokladnice jako Rašómon, Sedm samurajů, Tokijský příbeh

- poválečné období = boom JP filmu
- daří se studiím Toho, Daiei, Sočíku, Nikkacu a Toei

Akira Kurosawa
- Rašómon - vyhrál ocenění Academy Award pro nejlepší zahraniční film, Zlatého lva, zařadil japonský film na světové filmové plátno

Heinosuke Gošo - Entocu no mieru bašo - zařazen do Berlínského mezinárodního filmového festivalu (3.ročník)

Keisuke Kinošita - Karmen se vrací domů - první JP barevný film

Teinosuke Kinugasa - Brána pekla - vyhrál Oskara a Honorary Award za nejlepší zahraniční film, také vyhrál ocenění na Filmovém festivalu v Cannes (první JP film vůbec, co toto ocenění dostal)

Iširó Honda - film Godzilla (Godžira) - tento film se stal celosvětovou ikonou JP filmu

1954 - filmy Ikiru (Kurosawa) a Tokijský příběh (Ozu) se účastní 4.ročníku Berlínského mezinárodního filmového festivalu.

Hiroši Inagaki - 1. díl trilogie Samuraj získal Academy Award za nejlepší zahraniční film a Zlatého lva
Kon Ičikawa - Barmská harfa, Ohně na planinách - 2 proti-válečné filmy
- Endžo - inspirován románem Zlatý pavilon od Mišimy
Masaki Kobajaši - trilogie Lidská zásada - Žádná vyšší láska, Cesta věčnosti,
Modlitba vojáka
Kendži Mizoguči - Život Oharu, Ugecu, Správce Sanšó
- Ugecu byl oceněn Stříbrným medvědem
Mikio Naruse - Krmě, Pozdní Chryzantéma, Hlas hory, Plující oblaka
Jasudžiró Ozu - Dobré ráno, Plující chaluhy

1950 - založena cena Modré stužky


1960s
- 60.léta = období, kdy se nejvíce točily filmy

Akira Kurosawa - Jodžimbo
Yasudžiró Ozu - Podzimní odpoledne (jeho poslední film)
Mikio Naruse - Když jde žena do schodů, Rozptýlené mraky
Kon Ičikawa - Tokijská olympiáda (3 hodinový dokument o OH v Tokiu)

Japonská nová vlna - začala v 50.letech, v 60. letech měla svůj vrchol, pokračovala až do 70.let
- Nagisa Ošima (Krutý příběh mládí, Noc a mlha v Japonsku, Smrt oběšením), Kaneto Šindo (Onibaba), Masahiro Šinoda, Susumu Hani (Ona a on),
Šóhei Imamura (Hmyzí žena)
- klíčovou roli hrál v nové vlně dokument - N. Ošima, Š. Imamura,
Šinsuke Ogawa a Norkami Cučimoto se stali dvěma velkými autory japonského dokumentárního filmu
- fikční filmy - S. Hani, Kazuo Kuroki, Tošio Macumoto, Hiroši Tešigahara

H. Tešigahara - Písečná žena - oceněn speciální cenou v Cannes, nominována na Oskara
Masaki Kobajaši - Kwaidan - oceněn speciální cenou v Cannes, nominace na Academy Award
Tadaši Imai - Bušidó, samurajská sága - získal Zlatého medvěda v Berlíně
Keisuke Kinošita - Nesmrtelná láska
Noboru Nakamura - Dvojčata z Kjóta, Portrét Čieko, Ztracené jaro

1970s
- díky rozvoji televize zaznamenala kina velký úpadek (z 1,2 bilionů zisku na 0,2 bilionu zisku) → kina začala promítat filmy se sexuálními či násilnými scénami, které nemohly být v televizi promítány
- vznik filmového průmyslu růžového filmu
- do popředí se dostal směr tzv. "idol eiga" - filmový hrdina je mladý idol (sláva, popularita)
Tošija Fudžita - Lady Snowblood
Jošišige Jošida - Coup d´État (portét Ikki Kita)

1976 - zavedena cena Hoči film award

Kon Ičikawa - Inugami-ke no ichizoku
Nagisa Ošima - Ve sféře smyslů (popisuje zločiny Sady Abeho)
Kindži Fukasaku - Války bez cti a lidskosti (série filmů o Jakuze)
Jodži Jamada - Tora-san série, Žlutý kapesník
Š. Imamura - Pomsta je má
A. Kurosawa - Dodeska-den
Kei Kumai - Sandakan No.8

1980s
- mnoho filmových studií zaznamenává pokles, některé krachují

A. Kurosawa - Kegamuša, Ran
Š. Imamura - Balada o Narajamě
J. Jošida - Slib

noví režiséři:
Džudo Itami - Pohřeb, Tampopo
Kijoši Kurosawa - růžové filmy a horory

- anime začínalo nabírat na popularitě:
Mamoru Ošii - Andělské vejce
Hajao Mijazaki
Kacuhiro Otomo

1990s
- po 60.létech filmová produkce upadá, v 90.letech se situace začíná opět obracet k lepšímu, "Druhý zlatý věk JP filmu"
- v JP se objevují multikina

Takeši Kitano - Sonatine, Návrat dětí, Hana-bi (Ohňostroj - ten získal Zlatého lva)
Š. Imamura - Úhoř - vyhrává Zlatého lva
Kijoši Kurosawa - Kjua (Cure - Lék)
Takaši Miike - Audition, Živý nebo mrtvý, Ptačí lidé z Číny
Hirokazu Koreeda - Maboroši, After Life
Hajao Mijazaki - Porco Rosso, Princezna Mononoke
Mamoru Ošii - Duch v lastuře
Svatoši Kon - Perfektně modrá, Konec evangelizace

2000s
- "Druhý zlatý věk JP filmu" pokračuje
- 60% filmové produkce tvoři anime

- horory: Kairo, Tmavé vody, Jógen, Zášť, One missed call

Takeši Kitano - Panenky, Zatoiči
Rjuhei Kitamura - Godzilla: Poslední bitva
Seidžun Suzuki - Princezna mýval
Hirokazu Koreeda - Distance, Nikdo neví
Naomi Kawase - Ranní les
Jodži Jamada - Otoko wa curai jo (série), trilogie Samuraj za soumraku, Schovaná čepel, Láska a čest

anime:
Hajao Mijazaki
Mamoru Ošii
Svatoši Kon
Kacuhiro Otomo

2010s

současní režiséři:
Kódži Wakamacu
Takeši Kitano
Sion Sono
Takaši Miike
Nagisa Ošima


filmové žánry:
džidai geki - filmy zasazené do období Edo či dříve
gendai geki - opak džidai geki, tj. filmy zasazené do dnešní doby
čambara - samurajské filmy
kaidžu - filmy, kde hlavní hrdina je monstrum (př. Godzilla)
šomin geki - realistické filmy o obyčejných pracujících lidech
tokusacu - filmy se zvláštními (speciálními) efekty

meča - filmy s absurdní tématikou


zdroj: en.wikipedia.org, překlad: já :))
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama